Bijna iedereen die fanatiek sport, heeft wel eens te maken gehad met sportblessures. Sportblessures zijn erg vervelend. Niet alleen omdat de blessures klachten en pijn veroorzaken, maar ook omdat de blessures ervoor zorgen dat je jouw favoriete hobby voor een bepaalde tijd niet uit kan voeren. En als je eenmaal een sportblessure hebt, kun je niets anders doen dan wachten tot de blessure minder is geworden of een behandeling ondergaan om de sportblessure te verhelpen. Woon je in de omgeving van Ede, dan kun je dit doen bij een fysio ede. Door gebruik te maken van fysiotherapie ede, kun je jouw opgelopen sportblessure namelijk gericht laten behandelen door een professionele therapeut, waardoor jouw klachten verminderen en je sneller weer kan beginnen met sporten.

Toch is voorkomen altijd beter dan genezen. Daarom lees je op deze pagina enkele tips voor het voorkomen van een sportblessure bij het uitvoeren van jouw favoriete sport, zodat je hopelijk nooit te maken krijgt met een vervelende blessure.

Tip 1: start altijd met een goede warming-up

Hoewel algemeen bekend is dat het uitvoeren van sportactiviteiten altijd dient te beginnen met een goede warming up, houden lang niet alle sporters aan deze regel vast. Dit is echter niet verstandig, omdat men zonder het uitvoeren van een goede warming up meer kans heeft op sportblessures. Start daarom altijd met een goede warming-up, zodat je lichaam goed opgewarmd is voor je daadwerkelijk begint met sporten. Op deze manier loop je minder risico een blessure op te lopen en houd je sporten leuk.

Tip 2: draag goede schoenen, die passen bij de sport die je doet

Iedere sportactiviteit heeft zo zijn eigen outfit en schoenen. Zo draag je bij het voetballen speciale voetbalschoenen, maar draag je bij het hockeyen weer andere sportschoenen. Het dragen van de juiste schoenen zorgt ervoor dat de schokken die je lichaam opvangt bij het sporten, worden opgevangen en dus worden verminderd. Door de juiste schoenen aan te schaffen, met een goede vering, kunnen veel blessures voorkomen worden. En omdat je bij de ene sport meer vering nodig hebt dan bij andere sporten, is het altijd verstandig om de juiste schoenen aan te schaffen voor de sport die je gaat uitvoeren.

Daar komt nog bij dat sportschoenen zo ontwikkeld zijn, dat deze het uitvoeren van de betreffende sport zo veilig en gemakkelijk mogelijk maken. Zo hebben voetbalschoenen grote noppen aan de onderzijde, om ervoor te zorgen dat je niet uitglijdt op het gladde voetbalveld. Draag deze schoenen dan ook als je gaat voetballen, om ervoor te zorgen dat je niet valt en zo een vervelende blessure oploopt.

Tip 3: goede training is belangrijk

De training die je neemt, moet niet alleen aansluiten bij het doel dat je nastreeft bij het sporten, maar ook bij jou als persoon. Ben je een beginner, dan is het niet verstandig om bij de eerste keer hardlopen direct met een groep professionals mee te lopen. Ga je fitnessen maar heb je dit nog nooit gedaan, dan is het niet slim om meteen de zwaarste training te nemen. Geef je lichaam de tijd om te wennen aan de sport die je wil doen en je hebt minder kans op vervelende blessures. Daarnaast is het bovendien verstandig om een goede trainer of coach te raadplegen bij het sporten, die je advies kunnen geven over het veilig en verantwoord trainen zonder blessures.

Voor meer informatie klik hier.